Veelgestelde vragen


Aanleveren printbestanden

Voor bijna alle afwerkingen voor bestellingen bij Bosman Letters van geprinte producten geldt 1 cm afloop per zijde. Het is niet nodig rekening te houden met extra ruimte voor bijvoorbeeld een zoom of pees. 


Wat is de geadviseerde letterhoogte?

Wilt u weten wat de geadviseerde letterhoogte is bij een bepaalde afstand? Daarvoor hebben wij een handige tabel. Met verder nog een paar belangrijke tips & tricks. 

 


Afstandhouders

Afstandhouders zijn er in verschillende maten en kleuren. Wij kiezen altijd standaard voor de best passende oplossing voor de situatie.


Wilt u meer weten over lichtreclame en de kleur blauw?

Blauw kan een moeilijke kleur zijn in de lichtreclame. Lees meer hierover in het artikeltje hieronder.

Lichtreclame en blauwe verlichting

Veel logo's en huisstijlen zien er mooi uit op website en/of briefpapier, visitekaartjes e.d.. Toch betekent dat niet dat de kleur goed uitpakt in uw lichtreclame. Zo zijn lettertypes die lang en dun zijn, of veel "schreven"bevatten niet heel geschikt voor lichtreclames.

Een kleur die vaak een negatieve uitwerking heeft op de leesbaarheid van de lichtreclame is de kleur blauw. Blauw licht is erg fel en daardoor vraagt het vaak teveel aandacht, vooral in donkere omgevingen.

Blauw is feller in het perifere zichtveld (waarneming van gehele netvlies). Dit komt omdat daar veel staafjes zitten die gevoelig zijn voor blauw licht. Blauw licht helpt niet om scherp te zien. De blauwe lichtstralen verbreken/ verbuigen meer in de ooglens waardoor ze voor het netvlies focussen in plaat van op het netvlies. Tevens is er sprake van iets meer diffuse verspreiding van blauw licht. Dat verklaart waarom er vaak een waas of ring rondom blauw licht is te zien (vooral in het donker).

Details zijn dan ook slecht te zien bij blauw licht. Het oog van de mens is geoptimaliseerd om scherp te zien met groen en geel licht. De beste kleuren voor goed leesbare lichtreclame letters zijn rood en wit. Uiteraard zijn er uitzonderingen en is iedere situatie verschillend. 


5 tips over het ontwerp van een gevelreclame

 

Om welke vorm het ook gaat voor gevelreclame; gevelletters, lichtbakken of losse lichtbak letters, het ontwerp van een gevelreclame  moet altijd goed zijn.

Het is het grootste visitekaartje van uw bedrijf, laat dus eerst een vakkundig ontwerp maken.

De producten variëren in grote en afmeting al naar gelang de te bereiken leesafstand en de ruimte die je ter beschikking hebt. Zichtbaarheid is het belangrijkste aspect van jouw sign.

Hier geven we u 5 tips waar je bij het ontwerp van een gevelreclame rekening mee kunt houden. Alle tips zijn van invloed op de leesbaarheid van de reclame.

Contrast en kleuren

Lettertype

Spatiëring

Lettergrootte

Verlichting

Contrast en kleuren

Zorg voor voldoende contrast tussen de achtergrond en de gevelreclame. Wanneer je een lichtbak wilt gebruiken kun je de reclameplaat, die standaard wit is, zien als de achtergrond.

We zullen je de basis van ‘contrasterende kleuren’ uitleggen aan de hand van het kleurenwiel.

Het kleurenwiel is opgebouwd uit acht segmenten. Twee kleuren uit een ander segment van het kleurenwiel zijn contrasterende kleuren. Tegenover liggende kleuren hebben het meeste contrast. Bijvoorbeeld, rood uit de warme helft van het kleurenwiel contrasteert met blauw uit de koele helft van het kleurenwiel. Dit zijn contrasterende kleuren.

Hoe meer segmenten zich tussen de kleuren bevinden des te groter is het contrast. Bijvoorbeeld rood en groen hebben veel contrast, evenals oranje en blauw of paars en geel. Deze kleuren van het tegenoverliggende spectrum worden ook wel botsende kleuren genoemd, wat overigens niet wil zeggen dat deze kleuren niet bij elkaar passen. Sommige van die combinaties zijn juist erg aangenaam.

‘Zwart en geel hebben het meest contrast, hoewel zwart eigenlijk geen kleur is’

Bij gevelreclame hebben we uiteraard ook veel te maken met wit en zwart. Hoe passen deze nu in het kleurenwiel? Eigenlijk heel simpel, zwart bevindt zich aan de buitenzijde van de cirkel en wit aan de binnenzijde.

Voorbeeld: geel en paars zijn botsende kleuren. Maar heel licht geel (bijna wit) en heel donkerpaars (bijna zwart) botsen nog harder. Dezelfde vergelijking gaat ook op voor rood en groen of oranje en paars. Onderstaand model geeft dit mooi weer.

 

Pas wel op voor de combinatie rood en groen. Mensen die kleurenblind zijn kunnen deze kleuren niet of nauwelijks onderscheiden.

De achtergrondkleur waar jouw logo op  geplaatst wordt heeft dus veel invloed op het ontwerp van een gevelreclame. 

Zeker bij het plaatsen van losse letters is de achtergrondkleur belangrijk voor het succes van de reclame. Wil je extra opvallen, gebruik dan veel contrast en bij een ingetogen gevelreclame juist minder contrast.

Het contrast is ook belangrijk voor de raambelettering die onder de gevelreclame hangt. Omdat het buiten meestal lichter is dan binnen, kijk je vaak donker naar binnen. Kies bij een raambelettering dan ook voor lichte kleuren.

Wanneer de gevelreclame van grote afstand leesbaar moet zijn dan raden we een donkere ondergrond aan met daarop lichte letters.

Het menselijk oog is niet geoptimaliseerd om de kleur blauw scherp waar te nemen. Lichtbakletters die van binnenuit verlicht worden zijn daarom slecht leesbaar. Vanaf een grotere afstand zien we een blauwe waas.

Bovenstaand issue kan worden opgelost met ondersteuning van wit licht, letters die naar voren blauw oplichten en naar achteren wit licht op de ondergrond weerkaatsen. Op die manier staan de blauwe letters in een mooie witte gloed en zijn prima leesbaar.

Een andere oplossing is de letters te voorzien van een witte outline. De outline licht wit op en zorgt voor leesbare letters. Omdat de outline niet veel breder wordt dan 2 cm, is de lichtopbrengst vele malen minder dan bijvoorbeeld een opliggende neon buis.


Montage instructie gevel letters 

Voor iemand met 2 rechterhanden zijn gevel letters met afstandhouders zelf te monteren. Instructies vindt u hieronder.

Voor de montage van gevelletters direct op een achterwand m.b.v. een plakmal kijkt u ook hieronder.


Aansluitschema LED letters

Hieronder ziet u het aansluitschema voor LED letters voor het geval u zelf de letters monteert


Montage instructie doosletters

 


Wat is het verschil tussen RAL-kleur en PMS-kleur?

Een RAL-kleur is iets anders dan een PMS-kleur. RAL-kleuren worden vaak gebruikt in verf-kleuren en plaatmaterialen en PMS-kleuren worden verder veel gebruikt voor drukwerk en websites. Om bij de PMS-kleur de dichtstbijzijnde RAL-kleur te vinden hebben wij bijgaande tabel voor u.


Wat is een EPS-bestand?

Bij bestellingen van letters en ook drukwerk wordt vaak naar een EPS-bestand gevraagd. Wat dat nou precies is vindt u hier. Ook kunt u meer te weten komen  via de volgende link  http://www.eps-bestand.nl


Kunnen luchtbelletjes kwaad?

Bij belettering is er kans op het ontstaan van kleine luchtbelletjes. Deze zijn onschuldig en verdwijnen ook vanzelf (maximaal 2 maanden). Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele lakschade na het verwijderen van folies.  We geven 1 jaar garantie op montage en verder 5 jaar garantie op folie.


Waar kan ik mooie foto’s gratis downloaden?

Zoekt u mooie foto’s voor uw prints? En wilt u daar liever niet voor betalen? Kijk dan eens op sites zoals  www.pixabay.com of www.freerangestock.com . Gebruik altijd het grootste bestand, dat geeft de beste kans op een mooie print!


Kan ik wat meer informatie over DPI krijgen?

Juiste DPI-waarden zijn van belang voor een optimaal resultaat. Kijk hier waar u rekening mee moet houden bij het aanleveren van de bestanden.

De minimale en maximale resolutie van uw bestanden voor het beste eindresultaat, hangt af van de toepassing en de zichtafstand.
In het algemeen varieert de resolutie tussen de 30 tot 150 dpi. We geven u enkele tips:

  • Vanaf 70 dpi: scherpe print en ook van dichtbij goed lees- en zichtbaar. Prima resolutie voor bijvoorbeeld beurstoepassingen.
  • Tussen 30-70 dpi: prints die op een zichtafstand van enkele meters leesbaar moeten zijn. Deze resolutie gebruik je bij spandoeken of wandpanelen.
  • Minder dan 30 dpi: de resolutie voor extreem grote printafmetingen, zoals XL spandoeken of billboards. Met deze relatief lage resolutie houd u de bestanden bewerkbaar en voldoe je aan onze maximale bestandsgrootte.

DPI zijn ‘dots per inch’. Met DPI geef je het aantal pixels per inch (ter vergelijking: 1 inch = 2,54cm) aan. Hoe hoger de DPI, hoe hoger de resolutie en hoe scherper én duidelijker jouw afbeelding of ontwerp.